Kvalitetsledning

Kvalitetsledningssystem - för ökad kundnöjdhet 


Ett kvalitetsledningssystem skapar förutsättningar för en organisation att leverera produkter och tjänster som uppfyller kundernas förväntningar och samtidigt minimera onödiga interna bristkostnader.


Kvalitet handlar om att uppfylla krav definierade av kunder, nyckelintressenter, lagar eller organisationen själv. Utgångspunkten för ett kvalitetsledningssystem är att definiera de processer som krävs för att stödja verksamhetens strategi. Kopplat till processerna etableras lämplig styrning, resurser, mål och övervakning för att lägga grunden till ett kontinuerligt förbättringsarbete.



Kostnadseffektivitet och fokus på rätt saker


Ett ledningssystemet skapar en kostnadseffektivare verksamhet som motiverar de kostnader och resurser som investeras.


Tillväxt


Ett annat perspektiv är att ledningssystemet skapar grundläggande strukturer för tillväxt. Genom standardiserade processer skapas förutsättningar för att expandera och skala upp, göra verksamheten mindre personberoende och snabbare introducera nya medarbetare. 



Stärka varumärket


Verksamhetsledningssystemet kan också vara en grund för att stärka varumärket genom enhetliga och professionella kontakter med nyckelintressenter. Genom att verksamheten certifierar sig genom en extern part får kunder och andra viktiga intressenter ett kvitto på att organisationen är välskött och en bra samarbetspartner. 



Grund för förbättringsarbete


Slutligen ger ett verksamhetsledningssystem en grund för ett vidare förbättringsarbete. Genom gemensamma dokumenterade processer skapas en plattform för vidare förbättringsarbete.


Vi kan hjälpa er med bl a:


  • Skapa kvalitetsledningssystem
  • Skriva kvalitetsmanual
  • Bedriva ett aktivt kvalitetsarbete
  • Ta fram rutiner
  • Genomföra Intern revision
  • Upprätta kvalitetsmål